Läkarmottagningen i Bjärnum Online - Trygg och säker vård online

Du vet väl att du nu även kan nå oss digitalt och chatta med oss på Läkarmottagningen i Bjärnum Online.

Du kan skicka ärenden till oss dygnet runt när det passar dig och chatta med vår egen personal alla helgfria vardagar måndag-torsdag kl 08,00-16,00 och fredagar 08,00-14,00, året runt.

Under sommarperioden vecka 26-33 har chatten ändrade öppettider och är då bemannad helgfria vardagar måndag-fredag kl 08,00-14,00.

Vi svarar dig inom 2 timmar under chattens öppettider.

Vi kommer även att efter inhämtat samtycke från dig, kunna kontakta dig digitalt på ett enklare sätt med bla brev och kallelser.

  • Att nå oss via chatt är smidigt, enkelt och lika säkert som när vi träffar dig på plats, då du loggar in via bank-id.
    Vi på Läkarmottagningen i Bjärnum arbetar för att öka tillgängligheten för dig och har som mål att göra vården lättillgänglig för så många som möjligt, både genom digitala kontakt och fysisk kontalt på mottagningen. Om fler gör sina besök digitalt blir väntetiden till vår fysiska mottagning kortare och varje patient kan få den hjälp han eller hon behöver, när han eller hon behöver det. Det gäller såklart även dig den dag du är i behov av vård.

  • Din snabba, digitala väg in till din mottagning. Här chattar du direkt med mottagningens personal och får, vid behov, kontakt med din behandlande läkare eller annan kompetens som lämpar sig bäst för att ta hand om just ditt ärende.
    Chatten är bemannad alla helgfria vardagar måndag-torsdag kl 08,00-16,00 och fredagar 08,00-14,00, men du kan påbörja ditt ärende närsomhelst på dygnet och på så sätt förbereda ditt digitala besök. Kostnaden varierar beroende på vilken yrkeskategori du behöver kontakt med, du kommer alltid att informeras om eventuell avgift innan besöket.

  • Personligt, smidigt och säkert. Videomöte ger dig möjlighet att träffa oss utan att behöva lämna hemmet.
    Denna tjänst används för kontakt med dig som behöver uppföljande möten med läkare eller andra vårdkompetenser och initieras ofta av oss som vårdgivare. Genom en säker, smidig och personlig dialog med vår personal via videosamtal, ger videomöte dig som patient möjlighet att anpassa ditt vårdmöte efter dina behov. Du behöver endast en smart telefon/surfplatta och mobilt BankID/Freja eID alternativt dator med webbkamera och mobilt BankID/Freja eID för att genomföra ett videomöte med oss.


    Hur funkar videomötet?


    Efter att du och din vårdgivare kommit överens om en tid, bokas videomötet in av vårdgivaren.
    Inför mötet får du påminnelser i god tid så att du kan vara väl förberedd.
    När det är dags för videomötet loggar du enkelt in genom att trycka på länken som skickats till dig.


    Du uppmanas först att testa din kamera, mikrofon och internetuppkoppling.


    Om någon av dem inte fungerar kommer du se förslag på hur du får dem att fungera och vilka webbläsare som inte stöds. Om du inte kan lösa problemet, kan du alltid avböja videobesöket.


    Test av mikrofon och kamera
    Om du väljer nej till “Ser du dig själv?” eller “Rör sig statusbaren när du pratar?” kan du läsa hjälpsidor om hur man själv löser problemet.


    Test av internetuppkoppling
    Din internetuppkoppling testas. Testet tar 15 sekunder och ger dig en indikation på om videobesöket kommer att påverkas av en frusen bild eller ett hackande ljud.


    Råd att till inför videomötet
    • Du kan välja att logga in och ha ditt videobesök på antingen dator, telefon eller surfplatta.
    • Försök att vara på en lugn och fridfull plats.
    • Använd ett headset för att minska risken för att ljudet från dina högtalare kommer in i din mikrofon och skapar ett eko.
    • Se till att du har en bra Internetanslutning. Om du använder Wi-Fi och har flera enheter (dator, surfplatta, bredbands-tv, telefon) anslutna till samma router samtidigt, delar de samma bandbredd och det kan leda till lägre kvalitet på videobesöket.
    Försök att koppla bort andra enheter innan videobesöket för att se till att du har en bra anslutning.
    • Om du har en iPhone eller iPad, använd webbläsaren Safari. Andra webbläsare stöds inte för iOS.

    Länk till mötesrum:
    https://e-besok.se/bjarnum/lakarmottagningen/meeting-rooms/NNNNNNNNN
    (skriv in den sifferkombination du fått till mötet)

    All kommunikation i videomötet är skyddad med kryptering för ett tryggt och säkert videosamtal.

Detta kan du få hjälp med på Läkarmottagningen i Bjärnum Online:

  • Här kan du be om förnyelse av dina redan utskrivna recept.
    Vi följer Läkemedelsverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av beroendeframkallande preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök.

  • Du kan boka, omboka eller boka av din tid.

  • Bihåleinflammation, magsjuka, bältros, feber, förkylning, halsfluss, hosta, influensa, ont i halsen, ont i örat, rosfeber, urinvägsinfektion, vattkoppor, springmask och ögoninflammation.

  • Akne, eksem, borrelia, vårtor, hudsvamp, hudutslag, munsår, psoriasis, rosacea, sår, stick och fästingbett.

  • Ryggskott, axelbesvär, fotbesvär, stukning, armbågsbesvär, musarm, hälsporre, hälsenebesvär och akuta idrottsskador.

Så här funkar det:

När du söker vård online hos oss på Läkarmottagningen i Bjärnum Online kan du starta ditt besök när och var du vill

  • Logga in med BankID och svara på några frågor om dig och dina besvär

  • Vi kontaktar dig. Vi gör en första bedömning och kontaktar dig i chatten inom 2 timmar.

  • Chatta. Du träffar oss direkt i din dator, surfplatta eller telefon i vår chatt. Här får du en medicinsk bedömning, råd om behandling och recept. Om det behövs kan du också skicka bilder som förklarar dina symptom bättre.

  • Om det behövs ordnar vi ett fysiskt besök på Läkarmottagningen i Bjärnum.

Avgifter för digitala vårdbesök

Sjuksköterska: 0 kr

Förnya recept: 0 kr

Läkare: 200 kr

Psykolog: 200 kr

Fysioterapeut: 200 kr

Dietist: 200kr

Arbetsterapeut: 200 kr

Kurator: 200 kr

Högkostnadsskydd gäller.

All vård i Sverige är avgiftsfri för barn upp till 20 år, samt för personer över 85 år.

Du kommer att efter ditt digitala besök få faktura hemskickad.

Vanliga frågor – primärvård:

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.

Digitala vårdbesök

Digitalt besök hos Läkarmottagningen i Bjärnum Online:

Läkarmottagningen i Bjärnum Online har öppet varje helgfri måndag-torsdag kl 08,00-16,00 och fredag 08,00-14,00. Du kan när som helst under dygnet påbörja ditt digitala besök och får sedan kontakt med vår personal under chattens öppettider, vår svarstid är 2 timmar.

  • Ett online-besök fungerar precis som ett vanligt vårdbesök, men sker på distans via chatt (ibland videosamtal, beroende på ärende). Du får bedömning, råd och hjälp av oss via din dator, läsplatta eller smartphone. Du väljer själv om du vill ha kontakt med oss när vi är online eller lämna skärmen och återkomma när det passar dig. Du kan alltid ta den tid du behöver för att svara på våra frågor och sätta dig in i de råd du får. I vissa fall, till exempel om du söker hjälp för hudbesvär, har du möjlighet att skicka ett foto till oss för att underlätta bedömning.

  • Det är samma typ av frågor om din hälsa och dina besvär som vi alltid ställer när du söker vård. Ibland kan en kroppslig undersökning ersättas av några extra frågor.

  • Vi kan alltid hjälpa dig att boka tid på Läkarmottagningen i Bjärnum och vid behov hjälpa dig med remiss till specialistsjukvård.

  • Vi erbjuder trygg och säker vård. Vår vårdpersonal tar fullt ansvar för din behandling. Om du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på Läkarmottagningen i Bjärnum. Tjänsten ger dig samma möjlighet till säker diagnos och behandling som ett fysiskt besök på vårdcentralen.

  • När vi bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept. Vi följer Läkemedelsverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av beroendeframkallande preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök.

  • Om du behöver ta laboratorieprover hjälper vi dig med en tid för provtagning på Läkarmottagningen i Bjärnum.

  • Du loggar först in med BankID och svarar på ett antal frågor om ditt ärende. Därefter får du hjälp av oss via chatt. Du får alltid medicinsk bedömning, råd och hjälp med de eventuella recept du behöver. Om du är i behov av provtagning, fysiskt besök eller bedömning av en annan specialist, hjälper vi dig vidare.

  • Du som varit i kontakt med Läkarmottagningen i Bjärnum Online är alltid välkommen att vända dig dit vid frågor eller kontakta oss på 0451-21405.
    Om du har frågor eller klagomål relaterat till dina personuppgifter kan du även kontakta Läkarmottagningen i Bjärnums dataskyddsombud genom att skicka ett brev till:


    Läkarmottagningen i Bjärnum
    Dataskyddsombud
    Algatan 12
    282 63 Bjärnum

  • Sök vård online eller kontakta Läkarmottagningen i Bjärnum. På så sätt hanteras dina personuppgifter säkert och vi kan garantera sekretessen.

  • Vi tar tacksamt emot alla synpunkter och feedback vi kan få, inklusive önskemål om framtida tjänster/funktioner. Du når kundsupport via info@lakarmottbjarnum.se

  • Du har alltid rätt att få hjälp av din vårdgivare om du inte är nöjd med ditt besök är välkommen att kontakta Läkarmottagningen i Bjärnum på 0451-21405, så försöker vi rätta till det som inte har blivit bra.


    Du har även möjlighet att få kontakt med verksamhetschef och få information om till exempel anmälningsvägar och läkemedelsförsäkring.

  • Ja, högkostnadsskydd och frikort för sjukvård gäller digitala vårdbesök. Högkostnadsskyddet för sjukvård innebär att du inte behöver betala mer än 1 300 kronor i patientavgifter inom en period på tolv månader. När du har betalat 1 300 kronor i patientavgifter inom en period på tolv månader har du rätt till ett frikort för sjukvård. Frikortet innebär att du inte behöver betala några patientavgifter under resten av tolvmånadersperioden.

  • Har du ett personligt BankID kan du söka vård online hos oss på Läkarmottagningen i Bjärnum Online för dig själv eller ditt barn. 

  • Ja, det krävs ett personligt BankID för att göra ditt vårdbesök online hos oss. BankID används för att vi ska kunna identifiera dig på ett säkert sätt och skydda din integritet.


    Söker du vård för barns räkning använder du ditt eget BankID för legitimering. I andra fall kan du inte använda ditt eget BankID för att söka vård för någon annan.


    BankID kan beställas via din bank.

  • Direkt efter ditt besök online kan du se journalanteckningen via 1177:s tjänst Journalen.

  • Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer de lagar och regler för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Om du vill ha en journalutskrift, loggutdrag, spärra din journal eller journalutdrag kontaktar du oss på 0451-21405.

  • Ja, om du har tillgång till BankID och internet kan du göra vårdbesök online från utlandet.

  • Du kan alltid påbörja ditt online-besök när som helst på dygnet och väljer själv om du vill ha kontakt med oss live, under chattens öppettid eller svara när det passar dig bäst.

Pris och betalning:

  • Avgifter för digitala vårdbesök
    Sjuksköterska: 0 kr
    Förnya recept: 0 kr
    Läkare: 200 kr
    Psykolog: 200 kr
    Fysioterapeut: 200 kr
    Dietist: 200kr
    Arbetsterapeut: 200 kr
    Kurator: 200 kr

    Högkostnadsskydd gäller.
    All vård i Sverige är avgiftsfri för barn upp till 20 år, samt för personer över 85 år.


    https://www.1177.se/Skane/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter-i-Skane/

  • Du kommer att efter ditt digitala besök få faktura hemskickad.

  • Anmäl återbud senast 24 timmar före utsatt tid. Om du lämnar återbud mindre än 24 timmar före ett bokat besök, eller helt uteblir, behöver du betala en avgift. Vilket belopp du då får betala beror på vilken typ av besök du skulle ha haft hos oss.

arbetsterapeut.jpg